Eksperci zwracają uwagę, że pandemia COVID-19, która zmieniła świat na początku 2020 r., odcisnęła niebagatelne piętno również na branży modowej, powodując utratę przychodów liczonych w milionach dolarów przez największe marki modowe na świecie. Z badania firmy Euromonitor International, która zajmuje się profesjonalnymi badaniami rynku, tylko w roku 2020 ogólna branża modowa zmniejszyła swoje przychody o 20%. Jednak rzeczywistość i dynamiki realnej gospodarki pokazują, że najbardziej luksusowe marki odzieżowe wciąż dobrze sobie radzą i trzymają się nieźle czasie kryzysu. Powodem do zadowolenia wielu projektantów są nowe możliwości działania jakie niesie za sobą wirtualizacja wielu procesów, od projektowania po sprzedaż.
Firma Lyst w swoich rankingach bierze pod uwagę całkowite dane na temat wyszukiwania produktów danej marki, współczynniki konwersji i statystyki sprzedaż. Firma bierze także pod uwagę informacje na temat wzmianek o markach i produktach w mediach społecznościowych oraz statystyki zaangażowania marek w świecie, na przykład w działalność pro-ekologiczną, pomoc humanitarną, itd. Całość danych za dany rok jest prezentowana w ujęciu kwartalnym.
Najpopularniejsze marki w roku 2021
Według badań platformy Lyst, która specjalizuje się w analizie zachowań konsumentów w branży modowej, to włoski dom mody Gucci po raz kolejny stał się najpopularniejszą marką odzieżową na świecie.
Firma Gucci zajęła pierwsze miejsce w rankingu opracowanym w trzecim kwartale 2020 roku. Za nim uplasowała się włoska marka street style Off-White oraz amerykańska marka sportowa Nike, która była najpopularniejsza w drugim kwartale roku 2020.
Prada i Balenciaga zajmują czwartą i piątą pozycję na liście najbardziej pożądanych producentów odzieży. W pierwszej dziesiątce znalazły się również takie marki, jak Fendi, Versace, Yves Saint Laurent, Bottega Veneta i Valentino. Firmy te zajęły odpowiednio miejsca od szóstego do dziesiątego.
Warto zauważyć, że brytyjski Burberry opuścił pierwszą dziesiątkę ostatniego kwartału 2020 roku i spadł na 12 miejsce, ustępując poprzedniej pozycji Jacquemusa. W pierwszej dwudziestce znajdują się również Moncler, Alexander McQueen, Loewe, Balmain, Adidas, Givenchi, Fear of God i Marine Serre.
Rankingi Lyst są tworzone przez platformę wyszukiwania mody o tej samej nazwie, która śledzi zachowanie ponad dziewięciu milionów kupujących miesięcznie. Dane są zbierane na podstawie wyszukiwań w Google i social mediach, a także sprzedaży detalicznej.
Lyst Index, nie tylko dla ekonomistów
Firma Lyst tworząc swój ranking najpopularniejszych marek na świecie nie oferuje danych stricte makroekonomicznych na temat sprzedaży i kondycji finansowej poszczególnych marek. Lyst Index to także narzędzie dla trendsetterów, influencerek i wszystkich tych, którzy chcą być na bieżąco z globalnymi trendami w modzie. Raporty kwartalne firmy Lyst publikują nie tylko listę 20 najpopularniejszych światowych marek, ale także najpopularniejsze produkty dla mężczyzn i kobiet.
Algorytmy specjalnie stworzone do tego celu potrafią znaleźć najbardziej idealne ubrania, buty, dekoracje i dodatki, które kupują wszyscy na całym świecie. Narzędzia analityczne firmy Lyst potrafią wskazać, w których regionach świata, w jakich przedziałach wiekowych sprzedają się najlepiej dane linie produktów. Analitycy Lyst filtrują na bieżąco ponad 6 milionów produktów poprzez liczbę wzmianek w mediach społecznościowych, ich wyszukiwania w wyszukiwarkach, odsłon stron produktów w sklepach, interakcje w mediach społecznościowych i ogólne statystki sprzedaży wszystkich asortymentów w tysiącach sklepów internetowych. Badacze wzięli również pod uwagę różne wersje kolorystyczne poszczególnych modeli oraz stosunek globalnego popytu do liczby dostępnych egzemplarzy. Efekt jest oszałamiający i warto się z nim zapoznać.