Twoja firma się rozrasta, masz coraz więcej klientów i w Twoim pliku Excel, w którym wszystko skrzętnie notujesz, zaczyna się robić bałagan? A może korzystasz ze współpracownikami z jednego, współdzielonego dokumentu Google Sheet i przeszkadza Ci chaos, który przez to powstał? Możesz temu łatwo zapobiec wykorzystując w swojej firmie CRM, czyli System do zarządzania relacjami z klientem. Jak to zrobić? Przeczytasz w tym artykule.
Co to jest CRM?
To rozbudowany program, w którym możesz śledzić cykl życia swoich klientów, planować działania marketingowe i za pomocą którego uda Ci się skutecznie pozyskać leady i wykorzystać je do rozwoju swojej firmy. Do CRMu może logować się jednocześnie wiele osób a każda z nich ma swoje własne konto, dzięki czemu można śledzić ostatnio wprowadzone zmiany. Każdy użytkownik CRMu może dodawać notatki do swoich klientów, planować przyszłe działania i zaznaczać postępy w sprzedaży czy domykaniu leadów. Dobry CRM usprawnia nie tylko pracę działu sprzedaży, ale także działu marketingu, który może w łatwy sposób mierzyć efektywność działań i w oparciu o te dane planować następne kroki. CRM przyda się zarówno w firmie, w której realizowany jest model B2B (czyli na poziomie współpracy z firmami) jak i B2C (czyli związany z budowaniem relacji z klientami detalicznymi, gdzie posiadanie przez nich firmy jest drugorzędne).
Największe korzyści posiadania CRM w swojej firmie
Główna zaleta korzystania z CRM to przede wszystkim porządek w danych dotyczących domykania leadów w Twojej firmie. Możesz za pomocą zgromadzonych informacji dokładniej zaplanować przyszłe działania, rozliczać swoich handlowców z wykonywania swoich obowiązków a także budować silną więź Twojej firmy z jej klientami. Wystarczy, że zadbasz o program lojalnościowy dla Twoich stałych klientów lub o mailing z atrakcyjnymi promocjami, który zostanie do nich rozesłany. Informacje o tym, którzy Twoi klienci są tymi regularnie powracającymi oraz zaangażowanymi w Twoją firmę, bez najmniejszego problemu uzyskasz z prawidłowo używanego CRMa.
Kolejną ważną zaletą korzystania z CRMa jest znaczne ułatwienie procesu raportowania i tym samym stopniowego udoskonalania prowadzonych działań marketingowych. Dzięki informacjom zgromadzonym w systemie do zarządzania relacjami z klientem będziesz jak na dłoni widzieć, w jakich godzinach Twoi klienci chętniej reagują na reklamy zostawiając leady oraz sprawdzisz, które formy reklamy są dla nich nieatrakcyjne i tym samym – nieopłacalne dla Ciebie do stosowania.