Rejestracja suplementów diety

Czy zdarzyło ci się usłyszeć w jednej z reklam, że promowany produkt to “lek, a nie suplement diety”? Zapewne pomyślałeś, że jest to chwyt marketingowy, który ma podkreślić przetestowane działanie substancji. Oczywiście, takie stwierdzenia zachęcają wielu konsumentów do zakupu. Jednak większość spośród informacji, które pojawiają się w reklamach, na etykietach i ulotkach, została narzucona producentom za sprawą aktów prawnych i urzędów. Sytuacja wygląda podobnie z wprowadzaniem nowych produktów na rynek. Przeczytaj, na czym polega rejestracja suplementów diety i kiedy przyda ci się pomoc dobrego prawnika.

Czym jest suplement diety?

Jeśli planujesz wprowadzić na rynek nowy produkt z tej kategorii, zapewne dobrze wiesz, czym różni się lek od suplementu diety. Nie dla wszystkich konsumentów ma to znaczenie, ponieważ kupując i spożywając określone produkty, kierują się oni wskazówkami lekarza lub farmaceuty. Rozróżnienie jest jednak bardzo istotne z dwóch powodów:

  1. Suplement diety, a więc produkt zakwalifikowany jako żywność, podlega Ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Natomiast produktów leczniczych dotyczy Ustawa o prawie farmaceutycznym.
  2. Z przedstawionej klasyfikacji wynika, że tych dwóch kategorii produktów dotyczą inne wymogi prawne. W konsekwencji rejestracja suplementów diety przebiega inaczej, niż wprowadzenie na rynek leku, co jest szczególnie istotną informacją dla producentów.

Etapy rejestracji suplementów diety

Zanim przystąpisz do rejestracji suplementu diety, złóż wniosek o wpis do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Uwzględnij w nim swoje dane, zakres działalności – w tym typ produktu, który wytwarzasz – i zaczekaj na zaświadczenie, aby legalnie zarejestrować suplement diety, który planujesz sprzedawać.

Rejestracja suplementów diety polega na zgłoszeniu produktu do Głównego Inspektoratu Sanitarnego (GIS). Pamiętaj, że możesz to zrobić tylko i wyłącznie poprzez elektroniczny formularz powiadomienia. Znajdziesz go w Elektronicznym Systemie Powiadamiania, który umożliwi ci także wstępną weryfikację wniosku. Umieszczono w nim listę składników, spośród których musisz wybrać wszystkie dotyczące zawartości twojego produktu. Jeśli na liście nie ma jednego z nich, musisz zgłosić ten fakt do GIS i zaczekać, aż składnik zostanie wprowadzony do bazy.

Dokumenty i załączniki, które dodasz do swojego wniosku w celu rejestracji suplementu diety, muszą być sporządzone w języku polskim. Niezbędne będzie np. przesłanie etykiety produktu.

Co ważne, po wysłaniu zgłoszenia o rejestrację suplementu diety, możesz od razu zacząć sprzedawać produkt. Jest to bowiem wniosek o rejestrację, a nie o pozwolenie.

Rejestracja suplementów diety a postępowanie wyjaśniające

Komplikacje mogą pojawić się w momencie, w którym GIS postanowi przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w sprawie rejestrowanego suplementu diety. Może się tak zdarzyć, jeśli pojawią się wątpliwości związane ze składem, działaniem lub zgodnością twojego produktu z wymogami ustawy.

Jeśli tak się stanie, nie martw się na zapas. Po pierwsze, wszczęcie postępowania nie spowoduje wycofania produktu z rynku. Po drugie, możesz skorzystać z profesjonalnej pomocy prawników kancelarii Capital Legal. Posiadają oni doświadczenie w sprawach dotyczących wprowadzania na rynek nowych produktów i rejestracji suplementów diety. Dlatego poinformują cię, jakie dokumenty musisz przygotować, aby postępowanie zakończyło się dla ciebie pomyślnie.

Dodaj komentarz