Technologia AI – czy zdominuje branżę nieruchomości?

Technologia AI – czy zdominuje branżę nieruchomości?

Sztuczna inteligencja to termin opracowany przez amerykańskiego informatyka i laureata prestiżowej Nagrody Turinga – Johna McCarthy’ego. W potocznym rozumieniu oznacza wykorzystanie przez sztuczne urządzenia, w tym m.in. maszyny i programy komputerowe, wybranych funkcji ludzkiego umysłu. Coraz częściej z technologii AI korzystają różne branże, w tym między innymi branża nieruchomości. Czy sztuczna inteligencja zdominuje rodzimy rynek? Sprawdzamy.

Branża nieruchomości jest jedną z wielu, które wyraźnie odczuły skutki pandemii koronawirusa. Wprowadzone – zwłaszcza w początkowym okresie – obostrzenia i restrykcje wymusiły zmiany w działalności agencji pośrednictwa i biur sprzedaży. Jedną z nich było przejście – częściowe lub całościowe – na system pracy zdalnej. Aby ułatwić zakup nieruchomości w tym trudnym czasie, wykorzystywano innowacyjne rozwiązania i technologie, w tym m.in. sztuczną i inteligencję.

Virtual Reality

Wirtualna rzeczywistość funkcjonuje dzięki wykorzystaniu dodatkowych urządzeń – dedykowanych gogli lub smartfona – dzięki którym konsument przenosi się w wirtualne, wygenerowane komputerowo środowisko. Kluczową funkcję w tym przypadku odgrywa zjawisko immersji, czyli proces stopniowego zanurzania osoby w rzeczywistość elektroniczną. Dzięki takiemu rozwiązaniu, użytkownik może doświadczyć wirtualnych wrażeń, bardziej zaangażować się w proces poznania marki. W jaki sposób wirtualna rzeczywistość jest wykorzystywana w branży nieruchomości? Zakres możliwości jest tak naprawdę bardzo szeroki. Z jednej strony są to prezentacje marketingowe, dotyczące konkretnych inwestycji deweloperskich czy interaktywne filmy sferyczne 360.

Augmented Reality

Rozszerzona rzeczywistość to technologia bazująca na połączeniu świata realnego z elementami wygenerowanymi komputerowo. W praktyce wygląda to tak, że na obrazy uzyskane z kamer nakładane są poszczególne detale 3D, dzięki którym użytkownik może odnosić wrażenie, że widziany obraz jest realny i zespolony z rzeczywistością. Możliwości wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w branży nieruchomości jest wiele. Przykładowo, może to być dołączenie do wydawanych magazynów, broszur czy katalogów produktów kodu QR. Po ich zeskanowaniu w aplikacji mobilnej pojawi się dodatkowa treść.

Mixed Reality

Rzeczywistość mieszana to niejako rozwinięcie augmented reality. Na czym polega? W dużym skrócie na wprowadzeniu elementów wirtualnej rzeczywistości do realnego świata. Wyjątek polega jednak na tym, że w tym przypadku użytkownik może modyfikować wygląd realnych elementów i wchodzić z nimi w interakcje. To model, który znajduje mniejsze zastosowanie w branży, jednak wszystko jest kwestią czasu.

Technologie wykorzystywane w branży

Rodzima branża nieruchomości dopiero testuje rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję. Aktualnie coraz więcej agencji pośrednictwa korzysta z dedykowanych programów wspierających proces customer relationship management. ESTI CRM – system crm dla biur nieruchomości to narzędzie, które cieszy sporą popularnością. Jednak najprawdopodobniej już za kilka lat ta tendencja ulegnie zmianie. Jak będzie wyglądał zakup M za kilka lat? Algorytmy wyszukają nieruchomość, przeskanują otoczenie, zweryfikują czy istnieje możliwość negocjacji kwoty – taka rzeczywistość może nas czekać już w niedalekiej przyszłości.