Nowoczesne technologie wykorzystywane w rowerach

Nowoczesne technologie wykorzystywane w rowerach

Kolarstwo, turystyka rowerowa, czy jazda na rowerze w górskim terenie – te dyscypliny sportowe zmieniają się z biegiem lat. Wszystko za sprawą nowoczesnych technologii, które pojawiają się w rowerach , osprzęcie i akcesoriach.

Ultranowoczesne materiały rodem z kosmosu

Do produkcji najbardziej zaawansowanych rowerów używane są nowoczesne materiały. Dzięki ich zastosowaniu rower staje się lżejszy, ma zarazem bardzo dużą wytrzymałość.

Materiał, z którego wykonywana jest rama rowerowa w dużym stopniu decyduje o cenie i właściwościach danego roweru. Najdroższe rowery wykorzystują mieszankę takich materiałów jak karbon, tytan i magnez. Dzięki ich właściwościom użytym we właściwy sposób, taka rama rowerowa gwarantuje amortyzację, co poprawia komfort jazdy i osiągi roweru. W miejscach szczególnie narażonych na pękanie, czy zniszczenie, rama jest wzmocniona, przez co rower jest gotowy na wszystko.

Automatyczna skrzynia biegów w rowerze i bezprzewodowe przerzutki?

W najbardziej komfortowych rowerach miejskich lub turystycznych pojawia się zaskakujące rozwiązanie. To automatyczna skrzynia biegów, która płynnie zmienia przełożenia, gdy jest to optymalne dla jazdy. Taki system najczęściej spotykany jest w rowerach elektrycznych, gdzie komfort jazdy jest największy. Automatyczna skrzynia biegów działa na podobnej zasadzie, co w samochodzie. Przełożenia dobierane są przez komputer w zależności od stylu jazdy, prędkości i obciążenia na pedałach.

Innym ciekawym rozwiązaniem są przerzutki bezprzewodowe. Pozwalają na bardzo płynną pracę w każdych warunkach, nie wymagają też serwisu linek i regulacji przerzutek względem manetki. Zarówno w manetkach, jak i przerzutkach, znajdują się baterie, które umożliwiają wiele godzin pracy. Największymi zaletami takiego rozwiązania jest zachowanie czystej linii roweru (bez linek i pancerzy), odporność na trudne górskie warunki (np. przed zerwaniem linki po zahaczeniu o przeszkodę) i szybkość działania.

Nawet zwykłe przerzutki są dziś dopracowane do granic możliwości. Istnieje wiele kombinacji przełożeń użytych w napędzie. Wiele rowerów górskich nie posiada już przedniej przerzutki, za to wiele przełożeń znajduje się w tylnej kasecie – może być ich nawet 12.

Zaawansowana amortyzacja

Praktycznie wszystkie sprzedawane rowery górskie mają przedni amortyzator. Najtańsze z nich wykorzystują zwykłą, stalową sprężynę. Już te modele amortyzatorów zazwyczaj mają możliwości regulacji siły tłumienia i blokadę skoku.

Bardziej komfortowy i gwarantujący lepszy kontakt koła z nawierzchnią jest amortyzator ze sprężyną powietrzną. Za pomocą specjalnej pompki można ustawić ciśnienie w takim amortyzatorze, co idealnie dopasowuje rower do wagi kolarza i sposobu jazdy. Taki amortyzator jest też znacznie lżejszy, gdyż nie posiada ciężkiej, stalowej sprężyny.

Najbardziej zaawansowane i najdroższe rowery górskie posiadają także tylny amortyzator. Amortyzacja całego roweru daje możliwość wykonywania dalekich skoków i bezpieczne pokonywanie największych nierówności. Skok amortyzatorów może wynosić nawet 14-16 centymetrów.